måndag 13 maj 2013

Våga sticka ut! Våga bära en poncho... men... att dra något gammalt över sig???

Poncho = enligt Wikipedia
Poncho, fyrkantig filt med hål i centrum för huvudet, en uråldrig typ av enkelt capeliknande klädesplagg som ingår i de sydamerikanska indianernas traditionella dräkt.
Ponchon fungerar både som ytterplagg under dagen och som filt på natten. Vanligen är den handvävd i lamaull, oftast randig och i starka klara färger. Mode först på 1960-talet.

Detta låter som en trist beskrivning för detta underbara plagg 
som man kan sticka/virka i så många nyskapade varianter.
 Dra inget gammalt över dig!
 Här kommer ett litet axplock av de senaste;
Nydelig (Norska) = Vacker (Svenska) Virkad i bomullsgarnet Paris från Drops. 
Inhandlat i stan´s nyaste garnbutik ;-)

Alla vänner har sin egen stil...

Perfekt! Stickad i fjäderlätt, supermjukt mohairgarn.

Underbar att använda. Fräck är den också!

Ponchoinspirerad kort tröja. Så läcker!

Fyrkantsponcho. Hur snygg som helst!
ett nytt "recept" - kanske till en kusin...

Jag tillvirkar gärna en för Dig!
                                                     / Kikki





6 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt o frächt...undrar bara om det finns herrstorlekar:-) Mr Yamaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Inga problem;) Vilken färg önskas? Får jag önska en låt av Mr Yamaha? och kanske hälsa till någon?;-)
      KRAM / Kikki

      Radera
  2. Fyrkantsponchon!
    Du är fantastiskt fyndig Kikki! SÅ roligt att läsa din blogg och inspireras av både konfektion och det skrivna ordet.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk,Takk!
      Nu fikk jag energi att stikka mykke mer ,)
      / Kikki

      Radera
  3. Jag håller med föregående inlägg, du är verkligen fyndig.Om du inte har tröttnat på att sticka ponchos så vill jag också ha en./ Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tröttnat? Vad menar du? Tröttnat på att sticka?
      Nej det ordet har inte jag i mitt garn-ord-förråd ;-)
      Jag stickar såå Gärna en poncho till dig! Fundera på vilken modell, färg och storlek du önskar. Sen är det bara att höra av sig.
      mvh / Kikki

      Radera